تولیدکنندگان نفت و گاز همیشه به دنبال تامین نیازهای انرژی جهان و گسترش جریان های درآمدی خود هستند.

یک حرکت جمعی به سمت بهره برداری از ذخایر منابع غیر متعارف در اعماق بیشتر و فواصل دورتر از سواحل صورت گرفته است.

نشت ناشی از گاز ترش یا سایر خرابی های جدی سیستم می تواند عواقب پرهزینه ای داشته باشد.

سیالات فرآیند در سرویس ترش حاوی سولفید هیدروژن (H2S ) است که به عنوان خورنده، قابل اشتعال و سمی شناخته شده است.

این خورندگی می تواند منجر به Sulfide Stress Cracking (SSC) در تجهیز فولادی با استحکام بالاتر و فولاد کم آلیاژ کمک کند.

SSC یکی از بدترین پیشامدهای رایج در صنایع مختلف هستند که به موجب آن در آلیاژ چکش خوار معمولی امکان شکنندگی و ترک در تجهیز وجود دارد که در نتیجه موجب نشتی و شکست در پروژه گردد.

معرفی استاندارد NACE و سازگاری با سیال ترش

در صنایع نفت و گاز نیاز به منابع بیشتر موجب میگردد که بهره برداری از مخازن زیر زمینی که حاوی سیال ترش و H2S هستند صورت پذیرد.

در چنین شرایطی نیاز به درک استاندارد NACE و شناخت متریالهایی که توان مقاومت در برابر سیال ترش را داشته باشند وجود دارد.

یکی از استاندارد هایی که در انتخاب آلیاژ متریال برای کاربرد های گاز ترش کمک و راهنمایی مینماید ، MR0175 / ISO 15156میباشد.

معرفی NACE MR0175 / ISO 15156 

این استاندارد شامل جداولی هست که به تشریح الزامات متریال و محدودیت های محیطی در ارتباط با آن که در کاربردهای بالا دست گاز ترش مورد استفاده و توصیف مینماید.

درک این الزامات و دانستن گزینه های مواد می تواند به کنترل بسیاری از انواع خوردگی، از جمله مواردی که در میادین نفتی ترش رایج هستند، کمک کند

متریال های سازگار جهت استفاده گاز ترش ( Sour Gas )

استاندارد MACE MR0175 / ISO 15156  متریال مناسب جهت استفاده در محیطهای ترش در تولید گاز و نفت اذعان توصیف و تشریح می نماید.

متریال هایی شامل Stainless steel Gr.316 ، آلیاژ های 6 Moly و اینکونل ۶۲۵ ، اینکولوی ۸۲۵ ، سوپر داپلکس SAF2507 ، مونل ۴۰۰ ، هستلوی C-276 با آنکه مقاومت خوبی دارند اما محدودیت های کاربردی و محیطی دارند که استاندارد MACE به طور کامل به آنها اشاره میکند.

هیچ فولادی ضد زنگی به طور کامل در برابر ترک خوردگی ( Stress Corrosion Cracking ) یا SCC ناشی از یون کلرید مصون نیستند.

هنگام انتخاب اتصالات تیوبینگ توجه به این نکته که میزان کروم و نیکل از حداقل میزانی که در استاندارد ASTM بیان شده یعنی ۱۰ درصد نیکل و ۱۶ درصد کروم بالاتر باشد.

اتصالات تولید شده از فولاد ضد زنگ 316 /316L با حداقل میزان کروم و نیکل در برابر ترک خوردگی ( stress cracking ) ناشی از یون کلرید حساس تر هستند.

میزان نیکل بیشتر به طور کلی مقاومت به خوردگی را افزایش میدهد و موجب بهبود پایداری Austenite برای تشکیل Martensite و مقاومت بالاتر در برابر شکستگی هیدروژنی ( Hydrogen Embrittlement ) میگردد.

هنگامی که متریال حاوی مقادیر بالایی از Martensite هستند، شکنندگی هیدروژن باعث می شود که متریال شکننده و مستعد ترک خوردن گردد.

در کنار محاسن افزایش نیکل ، میزان کروم بالا موجب مقاومت به خوردگی را بیشتر نموده و در برابر خوردگی حفره ای مقاومت مینماید.

انتخاب درست متریال و جلوگیری از خطرات و آسیب 

استفاده از متریال مهندسی شده و مناسب در کاربرد با گازهای ترش موجب میگردد ، خطرات بالقوه و آسیبهای شدید ناشی از SCC و SSC کاهش پیدا کند.

هنگامی که متریال دچار خوردگی میگردد ، موجب آسیب های فاجعه بار و بالقوه میگرد که بر محیط زیست ، پرسنل و ایمنی  تاثیر میگذارد  و موجب هزینه های پیش بینی نشده برای پروژه میگردد.

این خطر مستلزم درک الزامات استانداردها و مشخصات مطابق با NACE است که بر اساس شرایط محیطی است که محصول در آن استفاده خواهد شد.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب متریال در مقابله با خوردگی بهینه

مهم است که تهدیدات خورنده ناشی از شرایط عملیاتی (شامل راه اندازی و خاموش شدن سیستم)، مقاومت مواد انتخابی در برابر این تهدیدات، و دسترسی به تعمیر و نگهداری را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، دانستن فشار کاربرد، دما، غلظت کلرید، pH و فشار جزئی H2S می تواند به انتخاب مواد کمک کند.

با آموزش صحیح علم مواد ، می توانید نحوه انتخاب متریال بهینه را بر اساس ریتینگ فشار و دما، تهدیدات خورنده و انطباق را فرا گرفت.

انتخاب متریال منطبق با استاندارد NACE و نحوه بهبود عملکرد و ایمنی 

تخریب متریال می تواند منجر به خرابی زودهنگام قطعات و در مقابل، خطر برای پرسنل و تجهیزات میگردد.

آلودگی محصول تولیدی عملا موجب نابودی آن خواهد شد. هزینه مالی و جانی بسیاری را برای پروژه و تولید برجا خواهد گذاشت.

انتخاب متریال مناسب بر اساس شرایط محیطی و فرآیندی موجب افزایش طول عمر تجهیزات ، ایمنی سیستم و هماهنگی و یکپارچه گی بهتر سیستم میگردد.

علاوه بر این، متریال منطبق بر نیاز آینده به کار مجدد تجهیزات که ممکن است با متریال های  غیر منطبق ساخته شده باشد را کاهش می‌دهد.

نکته کلیدی ادامه پروژه های نفت و گاز دارای گاز ترش انتخاب متریال مناسب و منطبق با آن میباشد.

توجه ویژه به تجهیزات حساس همانند ، شیرآلات اتصالات و تجهیزات ابزاردقیق مورد نیاز است .

پاببندی به توصیه های قید شده در استاندارد NACE MR0175/ISO 15156 و درک درست از محدودیت های متریال اهمیت بسیاری در ایمنی ، طول عمر و عملکرد صحیح تجهیزات در محیط های گاز ترش میگردد.

ما در این مجموعه در کنار شما جهت بررسی و انتخاب متریال مناسب با سیال و شرایط محیطی خواهیم بود تا بهترین انتخاب حاصل گردد.

  • جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر به صفحه کاتالوگ ها مراجعه فرمایید.
  • جهت استعلام قیمت با ما در تماس باشید.
  • برای دسترسی به محصولات به فروشگاه اینترنتی مراجعه بفرمایید
  • دسترسی به مقالات و ویدئو های بیشتر به بخش مقالات مراجعه بفرمایید.

از برندهای رتبه برتر در تولید این محصول به شرح زیر می باشند.